رباتهاييكه از پا نمي افتند.

رباتهاييكه از پا نمي افتند.

 

 

محققان ربات چهارپایی را شبیه‌سازی کرده‌اند که هنگام خرابی یک قطعه بلافاصله سرعتش را کاهش می‌دهد و به کمک مجموعه رومبات‌های مستقل و خودکار 20 دقیقه بعد به بهترین شرایط برای حرکت با سرعت بالا برسد.

 

 

 

ربات‌هایی که هرگز از پا نمی‌افتند

 

 

 

 

 

فکر می‌کنید روبات‌هایی که می‌توانند با خرابی یا از دست‌دادن قطعات بدن‌شان باز هم سر پا بمانند و به حرکت ادامه دهند، تنها متعلق به سری ترمیناتور هستند؟ خوب این ربات چهارپا باعث می‌شود کمی در دیدگاه‌تان تجدیدنظر کنید. یک تیم از محققان روباتیک اروپا نرم افزاری را نوشته‌اند که می‌تواند به روبات‌های پیمانه‌ای -تشکیل‌شده از اجزای مستقل- اجازه دهد حین خرابی قطعات باز هم به کار یا حرکت ادامه دهند.

 

به گزارش نیوساینتیست، این محققان که از دانشگاه جنوبی دانمارک و مؤسسه ملی فناوری سوئیس گرد‌هم آمدند، روبات چهارپایی را شبیه‌سازی کرده‌اند که از 12 رومبات -ربات‌های پیمانه‌ای کروی خودسامان‌ده که می‌توانند در کنار یکدیگر برای ساخت ابزارهای خانگی و مبلمان متحرک استفاده شوند- تشکیل‌شده است. تصویر مجموعه از این رومبات‌ها را نشان می‌دهد.

 

در این شبیه‌سازی هر رومبات الگوی حرکتش را هر چندین ثانیه یک‌بار به صورت تصادفی تغییر می‌دهد تا اثر آنرا روی سرعت گروه ارزیابی کند. پس از 10 دقیقه ربات به تعادل حرکتی مناسب می‌رسد و سرعتش را از 5 سانتیمتر‌بر‌ثانیه به 31 سانتیمتر‌بر‌ثانیه افزایش می‌دهد.

 

اما زمانی که گروه رومبات‌ها حین حرکت به مشکلی برمی‌خورند، بلافاصله سرعت حرکت‌شان را به 15 سانتیمتربرثانیه می‌رسانند و تطبیق گام‌ها برای ادامه حرکت آغاز می‌شود. چیزی حدود 20 دقیقه بعد روبات لنگان سرعت حرکتش را به 21 سانتیمتربرثانیه افزایش می‌دهد.

 

کنترل خرابی‌ها
این ربات اولین ربات دنیا نیست که می‌داند چگونه با خرابی‌های احتمالی کنار بیاید. سال 2006/1385 محققان آمریکایی ربات چهارپای دیگری ساختند که می‌دانست چگونه هنگام خرابی بعضی قطعات گام‌هایش را با هم هماهنگ نگاه دارد.

 

اما ربات پیمانه‌ای که مجموعه‌ای از واحدهای مستقل خودکار است برتری فوق‌العاده‌ای نسبت به این ربات دارد. برای این مجموعه دیگر یک مدل داخلی از محیط تعریف‌نشده و در آن خبری از یک مغز رباتیک نیست. واحدهای مستقلی وجود دارند که هر یک به تنهایی شرایط را ارزیابی می‌کنند و به بهبود سیستم اولیه کمک خواهند کرد.

 

محققان کار این تیم را جالب توجه و امیدوارکننده ارزیابی می‌کنند. آنها معتقدند این روش استفاده از روبات‌های پیمانه‌ای می‌تواند در ساخت سیستم‌های غیرمتمرکز رباتیک نقش مؤثری داشته باشد.

 

می‌توان با استفاده از این دو ربات در کنار هم به رباتی دست یافت که می‌تواند حرکاتش را کنترل کنند و همزمان به بهبود رفتارهای دیگر با استفاده از مغز رباتیک بپردازد. مانند کوهنوردی که همزمان با کنترل سرعت و گام‌هایش حین بالارفتن از کوه دارد در ذهنش ادامه مسیر را ارزیابی می کند و برای قدم‌های بعدی آماده می‌شود.

 


 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها:
[ 22 / 6 / 1389برچسب:, ] [ 2 قبل از ظهر ] [ كيوان ]
[ ]