باز ازدواج آسان، باز سازمان ملی جوانان

باز ازدواج آسان، باز سازمان ملی جوانان

 

 

بعد از آنکه سازمان ملی جوانان در چندماه گذشته طرحهای مختلفی را در مورد ازدواج آسان جوانان تدوین کرد، حالا نوبت وزارت کشور است که در راه آسان کردن ازدواج جوانان، طرح و برنامه دهد.

 

ازدواج اسان سازمان ملی جوانان

 

 

 

 

 

از آنجایی که در سال های اخیر ازدواج و طلاق، دیگر به یک مشکل اجتماعی تبدیل شده و از مرحله هشدار از سوی کارشناسان اجتماعی گذشته است، بسیاری از نهادها برای رفع و یا بهتر کردن وضع این مسئله وارد عمل شده اند. بعد از آنکه سازمان ملی جوانان در چندماه گذشته طرحهای مختلفی را در مورد ازدواج آسان جوانان تدوین کرد، حالا نوبت وزارت کشور است که در راه آسان کردن ازدواج جوانان، طرح و برنامه دهد. هر چند این بار هم متولی طرح جدید وزارت کشور، سازمان ملی جوانان است. در چند ماه گذشته، در خیابانهای بعضی شهرهای کوچک، بیلبوردهای تبلیغاتی ای نصب شده است که مراجعه به کمیته های سامان ازدواج آسان را تبلیغ می کنند.  با اینکه در این چندماه اظهار نظر چندانی از سوی مسئولان در مورد این موضوع منتشر نشده، بالاخره روز گذشته وزیر کشور سخنانی را در این مورد به زبان آورده است.

 

مصطفی محمد نجار گفته است که « کمیته سامان ازدواج آسان با مسئولیت فرماندار و با حضور ائمه جمعه، مسئولان شهر و خیرانی که تمایل دارند در این زمینه فعالیت کنند، در تمام استان ها و شهرستان های کشور در حال راه اندازی است.»

 

وزیر کشور درباره راه اندازی کمیته سامان ازدواج آسان در سراسر کشور گفت: «جلساتی با حضور رئیس سازمان ملی جوانان و افراد خیر در وزارت کشور به منظور راه اندازی کمیته سامان ازدواج آسان برگزار شد و در این زمینه تاکنون بحث های مفصلی صورت گرفته است.»

 

اوادامه داده است: «دو تصمیم گیری در این جلسات صورت گرفت و مقرر شد متولی این کار سازمان ملی جوانان باشد و اقدامات مربوط به این کار را دنبال کند.»

 

«کمیته سامان ازدواج آسان یعنی آن تیمی که در کل استان‌ها و شهرستان‌ها باید اقدامات مربوط به این کمیته را انجام دهند، با مسئولیت فرماندار و با حضور ائمه جمعه، مسئولان شهر و خیرانی که تمایل دارند در این زمینه فعالیت کنند، در حال تشکیل است.»

 

این تنها توضیحی است که وزیر کشور در مورد این کمیته داده و با اینکه خودش اعلام کرده است که بررسی های مفصلی در مورد فعالیت های این کمیته انجام گرفته، در مورد جزئیات این کمیته ها حرفی نزده است.

 

ازشرایط دختران و پسران برای ازدواج تا گواهینامه ازدواج
این اولین بار نیست که مسئولان سازمان ملی جوانان طرح های جالب و در عین حال تامل برانگیزی را در مورد ازدواج ارائه می دهد. اسفندماه گذشته بود که سازمان ملی جوانان پایگاه اینترنتی ای را با عنوان « ساج » راه اندازی کرد؛ همان بالای صفحه به عنوان اولین مطلب که در کنار آن تصویر عروس و دامادی دیده می شود، در تعریف ساج نوشته شده: «ساج، اولین سامانه آموزش مسائل مربوط به ازدواج جوانان به صورت الکترونیکی است. این سامانه به دنبال آن است تا ضمن پاسخ به نیازهای آموزشی جوانان عزیز برای ورود به عرصه تشکیل خانواده، توانمندی و مهارت ایشان را برای یک انتخاب صحیح، یک ازدواج آگاهانه و در نهایت، یک زندگی مشترک پایدار، افزایش دهد.»

 

در این سایت در رابطه با ملاک ها و معیارهای انتخاب همسر ابتدا شرایط عمومی که دختران و پسرانی که شایسته ازدواج هستند باید داشته باشند ذکر شده است این شروط عبارتند از دینداری، عمل صالح، تقوی، ولایی بودن (پیوند عملی با اهل بیت، اطاعت خداوند، نماز اول وقت، برائت از دشمنان ،پیروی از ولایت فقیه)، التزام به احکام دین و واجبات ، هوشمندی، کفایت عقلانی، عدم ابتلا به بیماری های پیش رونده و سخت درمان، تفاوت سنی مناسب، بهرمندی از متاع دنیا در حد نیاز، حلال بودن مال،‌داشتن ثروت مطلوب، شغل مناسب، اصالت خانوادگی، عفت اجتماعی و نجابت و پاک نظری ، حسن خلق، عدم برخوداری از صفات مذموم است و سپس به بیان خصوصیاتی که یک مرد برای ازدواج باید داشته باشد پرداخته است. از نظر نگارندگان این سر فصل ها مردی که می خواهد ازدواج کند باید غیرت، پاکیزگی، پارسایی، سخاوتمندی، دست و دلبازی و سلامت جنسی داشته باشد، نسبت به پدر و مادر خود نیکو کار باشد و با زن و فرزند نیز خوش‌رفتار باشد و از آنها حمایت کند. همچنین در ادامه آمده است، مردی که می خواهد ازدواج کند باید قدرت، چهارشانگی، شهرت اجتماعی، توان دفاعی و پاکی چشم و فکر و عمل داشته و قادر به تامین نفقه زن و فرزندان خود باشد.

 

 

راه اندازی این سایت از سوی سازمانی که متولی اصلی امور جوانان در کشور است، باعث برانگیخته شدن انتقادات بسیاری از سوی کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس شد، اما در حالی که هنوز دامنه این انتقادات هر روز در حال افزایش بود، چهار روز پیش از راه اندازی سایت «ساج» رئیس سازمان جوانان استان تهران خبر قابل تاملی اعلام کرد که ابهامات فراوانی همراه داشت. او از صدور «گواهینامه ازدواج» از طریق سامانه الکترونیکی ازدواج (ساج) خبر داد. بر اساس اعلام او قرار است تدابیری اتخاذ شود که تا دو سال آینده اگر پسری به خواستگاری دختری رفت، 
جالب است بدانیم که قرار است در این دوره دخترخانم «به شرطی» جواب بدهد که خواستگار این دوره ها را گذرانده باشد. حال باید دید طرح های مختلف این سازمان برای ازدواج و تسهیل آن موفق می شود و یا مانند طرحهای قبلی این سازمان به جایی نمی رسد.


 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها:
[ 22 / 6 / 1389برچسب:نوشته شده توسط:مهدي, ] [ 2 قبل از ظهر ] [ كيوان ]
[ ]